Gezocht: douaniers

Nadat in de laatste maanden van 2020 de Brexit-deal formeel werd afgesloten, had dit meteen gevolgen op de arbeidsmarkt. Dat blijkt uit een analyse van de cijfers voor België, Nederland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk door Indeed, wereldwijd en in België de grootste vacaturesite. Zowel in ons land als in de buurlanden zitten jobs bij de douane flink in de lift. ​

Dat de discussies over de Brexit tussen Europa en het Verenigd Koninkrijk in het laatste kwart van 2020 eindelijk richting een finaal akkoord evolueerden, was ook merkbaar in het aantal beschikbare douanejobs in België. Tussen januari en september 2020 steeg het aantal vacatures in ons land met 40%, tussen september en januari 2021 met 60%. In onze buurlanden kon Indeed dezelfde evolutie optekenen.

Sinds januari 2020 steeg het aantal vacatures voor jobs bij de Belgische douane met 127%. Dat is een sterkere stijging dan in Nederland (+81%) of Frankrijk (+120%). Concreet komt dit over de voorbije 12 maanden neer op een groei van 377 tot 854 beschikbare jobs per miljoen banen per maand bij de Belgische douane.

Uiteraard is de groei het grootst in het Verenigd Koninkrijk (+770%), waar een jaar geleden slechts 71 vacatures per miljoen voor douaniers online stonden tegenover 617 per miljoen in januari van dit jaar.

Opvallend: terwijl het aantal vacatures in de voorbije drie jaar (sinds 2018) in Nederland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk redelijk stabiel blijft, is de situatie in ons land anders. Arjan Vissers, verantwoordelijk voor strategie bij Indeed Benelux: “In België zien we tussen januari 2018 en januari 2020 een vrijwel permanente daling van het aantal aangeboden jobs bij de douane. Met die nuance dat dat aantal drie jaar geleden een veelvoud was van in de buurlanden. Maar sinds begin vorig jaar zitten douanejobs overal in de lift. Brexit zorgt er nu zelfs voor dat het aantal vacatures bij de Belgische douane opnieuw op het niveau van drie jaar geleden zit. ”

Perscontact:

Persberichten in je mailbox

Over Indeed

Indeed is de nummer 1-vacaturesite ter wereld en in België, en helpt werkzoekenden in meer dan zestig landen en in 28 talen bij het vinden van miljoenen vacatures via de (mobiele) website of de Indeed-app. Maandelijks bezoeken meer dan 250 miljoen mensen Indeed voor het zoeken naar vacatures, het plaatsen van hun cv en het onderzoeken van bedrijven (bronnen: SilkRoad & iCIMS). Ga voor meer informatie naar be.indeed.com/about.

be.indeed.com