Loonbesprekingen zijn geen formaliteit voor werkgevers

Onderzoek van Indeed over loonbesprekingen maakt duidelijk dat het gesprek over loonsverhoging geen formaliteit is. Vlaamse en Waalse werkgevers gaan hier erg verschillend mee om. De bereidheid om over opslag te onderhandelen is niet steeds even groot en er is een verschil tussen wat mannen en vrouwen mogen verwachten.

Veel werknemers kijken aan tegen het gesprek met hun baas moeten wanneer ze een hoger salaris willen. Maar ook voor die werkgevers is dit gesprek geen routine. Wie opslag wil, moet daar zelf maar om vragen, vindt een op de zes werkgevers. Dat is zo bij bijna een kwart van de Nederlandstalige werkgevers, tegenover bij slechts een op de tien Franstalige werkgevers.

Een op de drie kaart het onderwerp dan weer zelf aan op het jaarlijkse evaluatiegesprek. Opvallend: dat is eerder zo aan Vlaamse kant (40% van de werkgevers) dan aan Waalse kant (25%). Ruim een kwart wil er zelfs pas over nadenken wanneer een werknemer minstens twee jaar in dienst is. Hier zit een groot regionaal verschil: 20% van de Vlaamse werkgevers is van die mening, terwijl dat dat bij een derde van de Waalse werkgevers het geval is. ​ En bij een op de vijf werkgevers is opslag contractueel geregeld, dus moet er niet worden onderhandeld.

Een derde van de Vlaamse werkgevers is trouwens pas bereid om over opslag te praten wanneer de werknemer een concreet aanbod van een andere werkgever op zak heeft. Bij Waalse werkgevers is dat zelfs de helft.

Over opslag praten, kan voor een derde van de werkgevers maximaal één keer per jaar. Voor bijna een op de vijf werknemers is dat zelfs maar eens om de twee jaar. Nog eens een vijfde is opslag niet tijdgebonden maar wel afhankelijk van de prestaties van de werknemer. ​ Bij 3% is dat onderwerp totaal niet bespreekbaar.

Strijd der geslachten

In ons land bedraagt de loonkloof tussen mannen en vrouwen 9,2% (en zonder correctie i.f.v. de arbeidsduur is dat zelfs 23,1%). Het onderzoek van Indeed, wereldwijd en in België de grootste vacaturesite, bevestigt dat het geslacht in loononderhandelingen vaak een (onbewuste) factor blijft. Iets meer de helft van de werknemers geeft aan dat mannen vaker onderhandelen over loon dan vrouwen.

Ruim zeven op de tien werkgevers zegt dat mannen en vrouwen in principe hetzelfde zouden kunnen verdienen, maar dat het erop aan komt hoe goed ze kunnen onderhandelen. Een op de drie werkgevers geeft aan dat ze vinden dat mannen daar beter in zijn dan vrouwen; slechts 17% gelooft dat vrouwen er beter in zijn.

Opvallend: Franstalige werkgevers zeggen vaker dan hun Nederlandstalige collega’s dat vrouwen beter onderhandelen. Bijna een kwart van de Waalse werkgevers geeft het voordeel aan de vrouwen, tegenover nauwelijks 10% bij de Vlaamse. ​

Een kwart van de werkgevers geeft ook toe dat geslacht een rol speelt in die onderhandelingen. Het verschil tussen de taalgroepen in ons land is opvallend: bijna driekwart van de Vlaamse werkgevers zegt dat het geslacht à priori geen rol speelt in die besprekingen, terwijl dat aan Waalse zijde ‘maar’ 60% is. Bovendien zegt de helft van de werkgevers dat mannen vaker over hun loon onderhandelen dan vrouwen.

Hoe als werkgever beter doen?

“Werkgevers bevestigen dat de factor geslacht nog steeds belangrijk is tijdens loononderhandelingen. Het is opvallend hoezeer ze toch duidelijk aangeven dat mannen die gesprekken vaker en met beter resultaat voeren dan vrouwen. We merken ook opvallende regionale verschillen, zowel in de houding ten opzichte van mannen en vrouwen als in de bereidheid om over opslag te onderhandelen”, zegt Arjan Vissers, Senior Manager Employer Insights bij Indeed.

Daarom adviseert Indeed werkgevers om de schijn van willekeur tegen te gaan, zeker met de nieuwe regels waar Europa aan werkt m.b.t. salaristransparantie in het achterhoofd.

(zie: https://www.europarl.europa.eu/news/nl/press-room/20220401IPR26532/loonkloof-tussen-vrouw-en-man-ep-steunt-bindende-maatregelen)

“Een eerste stap kan zijn om medewerkers helder te informeren hoe over verloning beslist wordt. Maak duidelijk dat hetzelfde werk op dezelfde manier wordt vergoed. Interne salaristransparantie helpt bedrijven bovendien om te werken aan interne loonkloven. Zorg als bedrijf voor een cultuur waarin werknemers zich comfortabel voelen om over hun loon te spreken, ook met hun collega’s”, besluit Arjan Vissers.

Perscontact:

Over Indeed

Indeed is de nummer 1-vacaturesite ter wereld en in België, en helpt werkzoekenden in meer dan zestig landen en in 28 talen bij het vinden van miljoenen vacatures via de (mobiele) website of de Indeed-app. Maandelijks bezoeken meer dan 250 miljoen mensen Indeed voor het zoeken naar vacatures, het plaatsen van hun cv en het onderzoeken van bedrijven (bronnen: SilkRoad & iCIMS). Ga voor meer informatie naar be.indeed.com/about.

Persberichten in je mailbox

Over Indeed