Transparant communiceren over loon blijft uitdaging voor werkgevers

Het Europees Parlement wil werk maken van meer transparantie op de werkvloer over loon, om zo de loonkloof aan te pakken. 70% van de werkgevers is akkoord met dit uitgangspunt. Toch lijken vooral de Vlaamse werkgevers meer ruimte te laten voor een ‘salaris op maat’. Dat blijkt uit onderzoek van Indeed bij 250 Belgische werkgevers.

De grote meerderheid van de werkgevers (70%) gelooft dat transparante communicatie over salaris die loonkloof kan helpen verkleinen. Vandaag zegt bijna de helft van de Franstalige en 40% van de Nederlandstalige werkgevers bijvoorbeeld informatie over loon op te nemen in vacatureteksten. Slechts 9% van de werkgevers die dat vandaag nog niet doen, zullen dat in de toekomst wellicht wel doen.

De keuze om al van meet af aan duidelijk te zijn over het loon, wordt vooral gemaakt omdat werkgevers kandidaten willen uitsluiten die net omwille van het loon zouden afhaken (31%). Nog eens een derde zegt dit te doen omdat het ‘company policy’ is. Opvallend: de overtuiging dat salaris-info betere kandidaten zou aantrekken, is voor een derde van de Vlaamse bedrijven een argument om dat te doen, en slechts voor een op de zes Franstalige werkgevers.

Bedrijven die in de vacatures niet over het salaris spreken, hebben hier verschillende redenen voor. Ze vinden dat loon iets is tussen werkgever en werknemer (36%), omdat ze geloven in salaris op maat van ervaring en leeftijd (36%) of omdat ze niet willen dat hun concurrenten hier inzicht krijgen (30%). 15% van die bedrijven doet het niet omdat ze vrezen dat het voor spanningen tussen de collega’s zou kunnen zorgen.

Ook hier een paar interessante regionale verschillen, die je zou kunnen samenvatten als ‘de Vlaamse werkgevers laten meer ruimte als de Franstalige voor een salaris op maat van de persoon’:

Meer dan zeven op de tien werkgevers die geen salaris-info delen in de vacaturetekst, nemen wel informatie over extralegale voordelen op in de jobomschrijving.

Europa wil meer transparantie

Ondertussen wil Europa bedrijven met meer dan 50 werknemers verplichten om volledig transparant te zijn naar de werknemers over de lonen. Zo moet de loonkloof tussen mannen en vrouwen binnen hetzelfde bedrijf aangepakt worden.

Toch is transparantie over salaris voor veel werkgevers een gevoelig onderwerp. De meeste werkgevers zijn nog niet zover dat ze hier al over communiceren in vacatures; de grote uitzondering is de overheid die met vooraf bepaalde barema’s werkt. Toch geloven werkgevers dat transparantie over salaris de loonkloof kan doen verkleinen.

“Bij het zoeken naar een baan is het loon een belangrijke factor. Transparant over loon communiceren zal zeker helpen om de juiste kandidaten te vinden. Door informatie over het loon al in de vacaturetekst op te nemen, zullen mensen sneller reageren, zelfs wanneer de naam van de werkgever niet meteen een belletje doet rinkelen. Bovendien zorgt transparantie over verloning voor loyale en gemotiveerde werknemers. Wie weet dat hij fair en correct betaald wordt, is immers meer betrokken, productiever en heeft meer vertrouwen in zijn werk”, besluit Arjan Vissers, Senior Manager Employer Insights bij Indeed.

Perscontact:

Over Indeed

Indeed is de nummer 1-vacaturesite ter wereld en in België, en helpt werkzoekenden in meer dan zestig landen en in 28 talen bij het vinden van miljoenen vacatures via de (mobiele) website of de Indeed-app. Maandelijks bezoeken meer dan 250 miljoen mensen Indeed voor het zoeken naar vacatures, het plaatsen van hun cv en het onderzoeken van bedrijven (bronnen: SilkRoad & iCIMS). Ga voor meer informatie naar be.indeed.com/about.

Persberichten in je mailbox

Over Indeed