Werknemers blijven gemotiveerd ondanks mindere arbeidsvoorwaarden

Grootschalige studie Indeed peilt naar impact coronacrisis op de arbeidsmarkt

19 januari 2021 - De coronacrisis mag de arbeidsmarkt dan fors hebben getekend het afgelopen jaar, de motivatie van de Belgische werknemer blijft overeind. Een op de twee is zelfs bereid om nog extra te presteren binnen zijn job. Bovendien vraagt een meerderheid van de werknemers meer aandacht voor de mentale gezondheid op de werkvloer. Niet verbazingwekkend maar best opvallend, zeker als je weet dat een op de vijf het voorbije jaar af te rekenen kreeg met mentale gezondheidsproblemen. Dit blijkt uit het grootschalige onderzoek ‘Global Sentiment Survey: Employment in a Time of Crisis' van Indeed, de nummer 1-vacaturesite wereldwijd en in België.

De pandemie treft de arbeidsmarkt nog altijd hard. Zo heeft corona het werk in sommige sectoren volledig lamgelegd, in andere gelden (forse) besparingen en beperkingen. Uit de studie van Indeed blijkt dat de gezondheidscrisis maar liefst zes op de tien Belgische werkgevers verplichtte om te snoeien in de arbeidsvoorwaarden voor werknemers.

“Een harde realiteit, want bijna acht op de tien werkgevers vinden dat hun medewerkers in deze moeilijke tijd goed samenwerken en het bedrijf helpen om de crisis te doorstaan”, zegt Arjan Vissers, verantwoordelijk voor strategie bij Indeed Benelux. ​

Tegelijk zien we dat 40% van de werknemers bereid zijn om in te leveren op hun arbeidsvoorwaarden, in ruil voor een vorm van stabiliteit en werkzekerheid. Een op de vijf is daar echter niet toe bereid.

Steun van collega’s

Werknemers hechten in deze moeilijke tijden veel belang aan hun werk: 44% realiseerde zich meer dan ooit hoe belangrijk zijn job is. De jongere werknemers (< 35 jaar) zijn zich daar nog meer van bewust (51%) dan de oudere generatie vanaf 45 jaar (37%).

Anderzijds deed de coronacrisis 62% van de Belgen beseffen dat er ‘belangrijkere dingen in het leven zijn dan werk’. Een inzicht dat het meest gedeeld werd binnen de HR-sector (72%), de retail en de horeca (74%). Net dit personeel in retail en horeca voelt zich ook, samen met productiemedewerkers, het minst gesteund door zijn werkgever.

Over het algemeen voelt de helft van de Belgen (47%) zich wel gesteund door zijn werkgever. Met uitschieters voor wie in de financiële sector (60%) actief is, in IT & Telecom (56%) of in de reis- en transportsector (56%). Ook opvallend: bijna de helft van de werknemers vindt dat collega’s een belangrijke rol spelen om deze moeilijke periode door te komen.

Toch nog gemotiveerd

Ondanks dat de coronacrisis begint te wegen, voelt ruim 60% zich voldoende gemotiveerd om zijn job zo goed mogelijk uit te oefenen – amper 10% zegt van niet. Opvallend: in de Brusselse regio (69%) zijn werknemers meer gemotiveerd dan in Vlaanderen (50%) en Wallonië (51%). En binnen de verschillende sectoren, scoren retail en horeca het hoogst – driekwart van de medewerkers zou er graag snel weer invliegen –, gevolgd door ICT (70%) en Sales & Marketing (67%).

Ook opmerkelijk: ruim de helft van de werkende Belgen zegt gemotiveerd te zijn om nog extra te presteren bovenop wat er verwacht wordt van zijn job. Opnieuw leggen de Brusselaars (58%) de meeste motivatie aan de dag, vergeleken met de Vlamingen (45%) en de Walen (48%).

Toekomstplannen

Indeed blikt ook vooruit: welke nieuwe beleidsmaatregelen plannen werkgevers te implementeren in dit nieuwe jaar? Bovenaan het lijstje prijkt ‘verbeterd flexibel werken’, op de voet gevolgd door meer mogelijkheden om van thuis uit te werken. Op een sterke derde plaats staat meer aandacht voor mentale gezondheid op de werkvloer.

“Geen overbodige luxe, want 15% van de werknemers gaf aan het voorbije jaar te hebben gekampt met mentale gezondheidsproblemen. In de leeftijdsgroep 25 tot 44 jaar steeg dat aantal zelfs tot bijna 20%”, aldus Arjan Vissers

Tot slot zet een op de drie werkgevers ook betere of nieuwe voordelen in het vooruitzicht en wil een kwart van de bedrijfsleiders investeren in activiteiten of evenementen die de teamspirit versterken.

Over dit onderzoek

Indeed bevroeg in België 1.000 werknemers en 250 werkgevers in november 2020. Dezelfde bevraging gebeurde bij 17.500 personen uit 14 landen (1.000 werknemers en 250 werkgevers in ieder land). Behalve in België werd het onderzoek ook uitgevoerd in het VK, Frankrijk, Duitsland, Nederland, Italië, Mexico, Brazilië, de VS, Ierland, Australië, India, Singapore en Canada.

Perscontact:

Persberichten in je mailbox

Over Indeed

Indeed is de nummer 1-vacaturesite ter wereld en in België, en helpt werkzoekenden in meer dan zestig landen en in 28 talen bij het vinden van miljoenen vacatures via de (mobiele) website of de Indeed-app. Maandelijks bezoeken meer dan 250 miljoen mensen Indeed voor het zoeken naar vacatures, het plaatsen van hun cv en het onderzoeken van bedrijven (bronnen: SilkRoad & iCIMS). Ga voor meer informatie naar be.indeed.com/about.

be.indeed.com